کوتاه از استاندارد :

روابط عمومی و اطلاع رسانی

استانداردسازي، تلاش علمی و عمليِ همگاني است در راه بهبود كيفي، افزايش توليد، كاهش ضايعات، رعايت مقررات زيست محيطي و نهايتاً توليد محصولي كه نياز مشتري را برآورده نموده، رضايت و خرسندي او را جلب کند. چنين كار عظيمي كه هر جزء آن با محاسبات دقيق و رعايت ظرافت فني و حرفه‌اي همراه است نمي‌تواند چيزي جز يك كار جامع فرهنگي محسوب شود.

مصرف‌كننده‌ی آگاه و آشنا به مقررات و حقوق خود در زمينه استاندارد مي‌تواند ضامن مطمئني براي كاربرد عمومي و فراگير استانداردها شده و به اين ترتيب مقوله فرهنگ استاندارد به سطح تقاضاكننده‌ی كارها و خدمات استاندارد شده ارتقا يافته و تمام زمينه‌هاي استانداردسازي و اجراي استانداردها و امر نظارت و كنترل را فراگير مي‌نماید.

كار ترويجي، كاري فرهنگي، علمي و بسيار ظريف و حساس است كه در آن نمي‌توان فقط به هدف انديشيد، بلكه راه‌هاي رسيدن به هدف كه توسعه كاربرد استانداردها مي‌باشد نيز بايد در نظر گرفت، زيرا توجه نكردن به نكات ظريف روان‌شناختي در كار ترويج، ممكن است نتيجه‌ی معكوس به دست آيد.

اطلاعات جامع از خصوصيات استانداردسازي در مورد محصول، آشنايي با مقررات و استانداردها مربوط به جزء ضروري و اساسي اقدام به هر كار ترويجي در زمينه استاندارد است. يكي از برنامه‌هاي راهبردي سازمان ملی استاندارد، توسعه و ترويج استاندارد است كه از طريق برگزاري سمينارها و همايش‌هاي مرتبط با استاندارد، ساخت فيلم و تيزر، انيميشن استاندارد، شرکت در نمايشگاه‌ها، توسعه ارتباط با تمامي گروه‌هاي ذي‌نفع از جمله مصرف‌كنندگان، توليدكنندگان، دانشگاه‌ها، دولت و بخش خدماتي و بازرگاني، حمايت از جامعه‌ی مدیران كنترل كيفيت، نشر اخبار در جرايد و اعلام كالاهاي فاقد كيفيت داخلي و وارداتي است.

روابط عمومی اداره کل استاندارد استان بوشهر، با شناسایی نیازمندی‌های اقشار مختلف جامعه که همگی عضو یک دسته‌ی کلی به نام مصرف‌کنندگان هستند، نسبت به ارایه اطلاعات کاربردی و با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق خود، فعالیت‌های مدون و منسجمی را طراحی و اجرا نموده است. طی سال‌های اخیر، با افزایش انعکاس اخبار و اطلاعات متعدد و متنوع با مضمون استاندارد و شناساندن ضرورت رعایت استانداردها در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، در ایجاد حس مطالبه‌گری در عموم مردم در خصوص رعایت استانداردها توسط تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان سعی مضاعفی نموده است تا جایی که امروز قشر وسیعی از شهروندان این استان هنگام خرید کالاهای تولید داخل، به نشان استاندارد آن دقت می‌نمایند.

روابط عمومی اداره کل استاندارد با طراحی و اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در راستای افزایش سطح آگاهی مردم از استانداردهای سبک زندگی، اقدام به تولید برنامه‌های متنوع فرهنگی در قالب رادیو، تلویزیون، اجرای نمایش، حضور در جمع مردم و … کرده که فاز اول این طرح‌ها از ابتدای سال 1393 با هدف اثرگذاری بر روی مردم سراسر استان بوشهر در حال اجراست.

 

برنامه‌های شاخص اجرا شده توسط روابط عمومی اداره کل استاندارد استان بوشهر از ابتدای دولت یازدهم

ـ طراحی شخصیتهای استاندارد با نام «دانا و مانا»

ـ چاپ و توزیع 5000 دفتر نقاشی در مدارس با موضوع طرح روی جلد «دانا و مانا در شهر بازی استاندارد»

ـ حضور همکاران اداره کل در مدارس و آشنایی 5000 دانش آموز با مقوله استاندارد

ـ شرکت در نمایشگاه مادر و کودک و ترویج مفاهیم استاندارد برای کودکان و والدین در سال 92 و 93

ـ شرکت در نمایشگاه صنعت و معدن به همراه شرکتهای بازرسی و آزمایشگاههای همکار

ـ درج بالغ بر 1500 خبر در خبرگزاریهای رسمی و سایت سازمان

ـ درج حدود 600 خبر در مطبوعات استانی و سراسری

ـ برگزاری 7 نشست فصلی با رسانهها و پاسخگویی سریع به خبرگزاریها، سایتهای خبری و مطبوعات

ـ انعکاس اخبار اداره کل از طریق رسانه ملی (12 خبر در سال 92 و 13 خبر در شش ماهه نخست سال 93 از شبکه استانی و 3 خبر سراسری در همین مدت)

ـ برقراری تعامل سازنده با صدا و سیمای مرکز بوشهر

ـ انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش با موضوع تدوین الزامات مدرسه استاندارد با هدف راه‌اندازی اولین مدرسه استاندارد در بوشهر به عنوان پایلوت کشوری

ـ انعقاد قرارداد با گروه نمایش عروسکی جهت اجرای 20 نمایش عروسکی با موضوع آموزش و ترویج استاندارد برای دانش‌آموزان سراسر استان

ـ همکاری نزدیک با نیروی انتظامی (آموزش مربیان مهدکودک و همایش موتورسواران)

ـ عقد تفاهمنامه با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندر بوشهر و استفاده رایگان از تابلوهای شهری

ـ کسب بالاترین امتیاز در میان ادارات سراسر کشور بنا بر گزارش «سیماوا»

image_pdfimage_print