کوتاه از استاندارد :

روابط عمومی و اطلاع رسانی

استانداردسازی، تلاش علمی و عملیِ همگانی است در راه بهبود کیفی، افزایش تولید، کاهش ضایعات، رعایت مقررات زیست محیطی و نهایتاً تولید محصولی که نیاز مشتری را برآورده نموده، رضایت و خرسندی او را جلب کند. چنین کار عظیمی که هر جزء آن با محاسبات دقیق و رعایت ظرافت فنی و حرفه‌ای همراه است نمی‌تواند چیزی جز یک کار جامع فرهنگی محسوب شود.

مصرف‌کننده‌ی آگاه و آشنا به مقررات و حقوق خود در زمینه استاندارد می‌تواند ضامن مطمئنی برای کاربرد عمومی و فراگیر استانداردها شده و به این ترتیب مقوله فرهنگ استاندارد به سطح تقاضاکننده‌ی کارها و خدمات استاندارد شده ارتقا یافته و تمام زمینه‌های استانداردسازی و اجرای استانداردها و امر نظارت و کنترل را فراگیر می‌نماید.

کار ترویجی، کاری فرهنگی، علمی و بسیار ظریف و حساس است که در آن نمی‌توان فقط به هدف اندیشید، بلکه راه‌های رسیدن به هدف که توسعه کاربرد استانداردها می‌باشد نیز باید در نظر گرفت، زیرا توجه نکردن به نکات ظریف روان‌شناختی در کار ترویج، ممکن است نتیجه‌ی معکوس به دست آید.

اطلاعات جامع از خصوصیات استانداردسازی در مورد محصول، آشنایی با مقررات و استانداردها مربوط به جزء ضروری و اساسی اقدام به هر کار ترویجی در زمینه استاندارد است. یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان ملی استاندارد، توسعه و ترویج استاندارد است که از طریق برگزاری سمینارها و همایش‌های مرتبط با استاندارد، ساخت فیلم و تیزر، انیمیشن استاندارد، شرکت در نمایشگاه‌ها، توسعه ارتباط با تمامی گروه‌های ذی‌نفع از جمله مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، دانشگاه‌ها، دولت و بخش خدماتی و بازرگانی، حمایت از جامعه‌ی مدیران کنترل کیفیت، نشر اخبار در جراید و اعلام کالاهای فاقد کیفیت داخلی و وارداتی است.

روابط عمومی اداره کل استاندارد استان بوشهر، با شناسایی نیازمندی‌های اقشار مختلف جامعه که همگی عضو یک دسته‌ی کلی به نام مصرف‌کنندگان هستند، نسبت به ارایه اطلاعات کاربردی و با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق خود، فعالیت‌های مدون و منسجمی را طراحی و اجرا نموده است. طی سال‌های اخیر، با افزایش انعکاس اخبار و اطلاعات متعدد و متنوع با مضمون استاندارد و شناساندن ضرورت رعایت استانداردها در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، در ایجاد حس مطالبه‌گری در عموم مردم در خصوص رعایت استانداردها توسط تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان سعی مضاعفی نموده است تا جایی که امروز قشر وسیعی از شهروندان این استان هنگام خرید کالاهای تولید داخل، به نشان استاندارد آن دقت می‌نمایند.

روابط عمومی اداره کل استاندارد با طراحی و اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در راستای افزایش سطح آگاهی مردم از استانداردهای سبک زندگی، اقدام به تولید برنامه‌های متنوع فرهنگی در قالب رادیو، تلویزیون، اجرای نمایش، حضور در جمع مردم و … کرده که فاز اول این طرح‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۳ با هدف اثرگذاری بر روی مردم سراسر استان بوشهر در حال اجراست.

 

برنامه‌های شاخص اجرا شده توسط روابط عمومی اداره کل استاندارد استان بوشهر از ابتدای دولت یازدهم

ـ طراحی شخصیتهای استاندارد با نام «دانا و مانا»

ـ چاپ و توزیع ۵۰۰۰ دفتر نقاشی در مدارس با موضوع طرح روی جلد «دانا و مانا در شهر بازی استاندارد»

ـ حضور همکاران اداره کل در مدارس و آشنایی ۵۰۰۰ دانش آموز با مقوله استاندارد

ـ شرکت در نمایشگاه مادر و کودک و ترویج مفاهیم استاندارد برای کودکان و والدین در سال ۹۲ و ۹۳

ـ شرکت در نمایشگاه صنعت و معدن به همراه شرکتهای بازرسی و آزمایشگاههای همکار

ـ درج بالغ بر ۱۵۰۰ خبر در خبرگزاریهای رسمی و سایت سازمان

ـ درج حدود ۶۰۰ خبر در مطبوعات استانی و سراسری

ـ برگزاری ۷ نشست فصلی با رسانهها و پاسخگویی سریع به خبرگزاریها، سایتهای خبری و مطبوعات

ـ انعکاس اخبار اداره کل از طریق رسانه ملی (۱۲ خبر در سال ۹۲ و ۱۳ خبر در شش ماهه نخست سال ۹۳ از شبکه استانی و ۳ خبر سراسری در همین مدت)

ـ برقراری تعامل سازنده با صدا و سیمای مرکز بوشهر

ـ انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش با موضوع تدوین الزامات مدرسه استاندارد با هدف راه‌اندازی اولین مدرسه استاندارد در بوشهر به عنوان پایلوت کشوری

ـ انعقاد قرارداد با گروه نمایش عروسکی جهت اجرای ۲۰ نمایش عروسکی با موضوع آموزش و ترویج استاندارد برای دانش‌آموزان سراسر استان

ـ همکاری نزدیک با نیروی انتظامی (آموزش مربیان مهدکودک و همایش موتورسواران)

ـ عقد تفاهمنامه با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندر بوشهر و استفاده رایگان از تابلوهای شهری

ـ کسب بالاترین امتیاز در میان ادارات سراسر کشور بنا بر گزارش «سیماوا»

image_pdfimage_print